• وبلاگ : انديشۀ هاي علامه استاد محمدرضا حکيمي
  • يادداشت : محدود بودن عقل جزئي
  • نظرات : 0 خصوصي ، 2 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    با عرض ادب و سلام مجدد ، اول بگم اگه منم مثل ديگران بودم ! متوجه پاسخ شما نمي شدم !
    اما بعد ، بله از عنوان وبلاگ پيداس ، منتها آيا بفرموده ي ايشون ؟ يا مثلا از باب زكات علم كه نشر اونه ؟ و يا ... ؟ كه بهر جهت ديگه اونوقت سخن سخن ايشون نيست ، نه اينكه نيستا ! بلكه ديگه :"منتظر تاييد" شما نيست ، مگر مثل نقلي باشه كه پس از نقلش نياز به تاييد شما داره ! البته نه پيش از نقلش ! خب برا اينكه تاييد چي ؟
    پاسخ

    سلام.نظر اخير شما هر چند دير( بهسبب مشغله) اما تاييد شد
    سلام عليكم
    در مطلب شما ، حالا چه به نقل از ديگري و چه حرف خودتون و به اصطلاح مطلب شما معقولتون ، هرچند تعبير عقل رو به تنهاييم بكار بردين خصوصا در عنوان مطلب ، صرف نظرم از اينكه با عقل كلي يا جزئي بقول مطلب شما ، چند جاشم بهمراه فكر يا انديشه بكار برده شده .
    برام مسئله شد كه آيا ايندو (عقل و فكر ) يا (فكر و عقل) رو يكي گرفتين ؟ يا عقل بافكر فرق داره ؟
    در ثاني ، چه فرق داشته باشن و چه نداشته باشن ، فكر جرئي و كلي ، يا كلي و جزئي هم هست ؟ و فكرم وحياني داره ؟ و محدوم ؟
    ناگفته نمونه كه اين حرفا ، يعني مطلب ، چه نقلي و چه عقلي و فكري ، با عقل و فكر جزئي گفته شده يا كلي و به اصطلاح شما :"وحياني" ؟
    بعدشما حالا ما ، يعني خواننده ي مطلب با كدوم يك از دو عقل و فكر بخونه مطلبو !؟
    البته اگه ديگه خوندنم بقول مطلب شما جزئي و كلي يا محدود و وحياني بقول شما نداشته باشه و اين تقسيم شما بقول مقام معظم رهبري :"حد يقف" ي داشته باشه !
    پاسخ

    سلام. اين مطلب و ساير مطالب اين وبگاه،نوشته هاي علامه حکيمي است.سخن نويسنده درباره عقل جزئي ناضر به آن عقلي ست که معرفت وشناخت مسائل را از ديد حس و جزئيات مي نگرد بر خلاف عقل کلي که به ماوراء و وحي استناد مي جويد.