سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : شنبه 97/4/23 | 3:13 عصر | نویسنده : sultan

 

 « در آیه 112 از سوره انعام چنین آمده است:

«وَکَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا»

(به همین گونه، برای هر پیامبری، دشمنی از شیاطین انسی و دشمنی از شیاطین جنّی قرار دادیم (برای امتحان) که آنان در میان خود سخنان فریبنده القا می کردند...)

از باب این که مؤمنین راستین، به پیامبران الهی شباهت دارند و در زندگی آنان نقاط مشترکی هست...ایشان نیز گاهی به شیاطین انسی مبتلا می گشته اند، از جمله جناب آقا میرزا مهدی اصفهانی اعلی الله مقامه، که نزدیک به یک قرن است چوب این را می خورند که چرا با فلسفه ضدّیت کرده اند و به تعبیر دکتر مهدی حائری یزدی، فلسفه را دفن کرده و روی قبر آن را هم پوشانده اند؛ نیز به تعبیر آیته الله العظمی وحید خراسانی: "وحدت وجود را از ابطلِ اباطیل می دانسته و آن را کفر محض می شمرده اند"، با وجود این ها، کسانی، فاقد صداقت ادارکی و تفاوت عقلی، ایشان را به اعتقاد به وحدت وجود متهّم می کنند و عباراتی بر ضدّ میرزا نظرخواهی می کنند؛ عالمانی که با عوالم روحی و مراحل تحقّقی میرزای اصفهانی فاصله های بسیار دارند...

آیا جناب میرزا اگر بخواهد نظری راجع به وجود بدهد، چه واژه ای باید به کار ببرد؟ واژه ی عدم؟! و به صرف این که کسی واژه ی وجود را به کار برد وحد وجودی می شود؟ ( سوء فهم و سوء تشخیص و سوء نیّت تا چه حدّ !!)

 نظر دادن درباره ی شخصیتی مانند میرزای اصفهانی، کار هر کسی، ولو فقه و اصول دان نیست. در این عرصه ی مهم، تنها فقاهت و فقه دانی و خارج گویی، به هیچ وجه، کافی نیست؛ بلکه معارف شناسی و معارف دانی، در حدّ تخصّص، مانند خود جناب میرزا لازم است. هم چنین اطّلاع از مراحل روحی و مدارج معنوی ایشان نیز، اگر چه در حدّ اجمال، ضروری است و کو و کجایند چنین معارف دانانی و مراحل پیمایانی که در خلع بدن کار کرده باشند و از خلع الخلع نیز دم بزنند؟!

 و آیا امروز، چه کسانی از دو آیت بزرگ، حاج سیّدعلی سیستانی و وحید خراسانی (که میرزا را درک کرده و از معارف ایشان بهره برده اند) سزاوارترند به نظر دادن درباره ی میرزا و مبانی و معارف میرزا؟ حکم شرعی و مقتضای فقاهت آگاهانه و تقوای علمی این است که عالمی که می خواهد درباره میرزای اصفهانی نظر بدهد (اگر خود را دارای آن اهلیت بداند)، به دوسه ورقه ی مرموز و مشکوک و منقولات تقطیعی و تحریفی اکتفا نکند و ، ابتدا نظر این دو عالم ربّانی را درباره میرزا جویا شود؟!! (و لا تقف ما لیس لکَ به علم)


احیاگر حوزه خراسان- مقدمه- ص77-79

 






  • paper | فال تاروت نه کارتی | buy Reports
  • بک لینک رایگان | فروش لینک دائمی