سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : دوشنبه 95/6/29 | 5:38 عصر | نویسنده : sultan

دین اسلام در رابطه با رهبری

ممکن است برخی بپندارند که دین یک رشته تعلیمات اخلاقی و پندواندرز است.این شناخت از دین،به هیچ روی،درست نیست.دین مکتبی جامع است که شامل همه جوانب زندگی می شود.و چون زندگی،با اجتماع و سیاست توأم است،و اجتماع و سیاست با رهبری توأم،درنظام دینی،مسئله رهبری،به شکل قاطع مطرح شده است.از این رواست که در اسلام راستین،اصل«وصایت» ، اصلی است قطعی،یعنی چنین نبود که پیامبر کرم(ص) واعظی باشد و اندرزهایی بدهد و بگذرد،بلکه بنیانگذاری بود بزرگ،که جامعه اسلامی را بنیان گذارد،و «قرآن» را نظامنامه آن جامعه ساخت،و برای اجرای این نظامنامه نیز کسی را-بخصوص-تعیین و نصب کرد.
بدینگونه،در اسلام،رهبری توأمی وجود دارد،یعنی قانون و مجری قانون:قرآن و امام.
آنچه در بالا یاد شد که آورنده اسلام،بنیانگذار یک نظام کامل اجتماعی است،چنان مسلم است و از همه تعالیم اسلام و رفتار پیامبر اکرم مشهود است که برخی پیامبر را «دولتمرد»خوانده اند،یعنی بنیانگذار دولت اسلامی و اداره کننده آن،چنانکه برخی از او به عنوان«الرسول القائد»یادکرده اند،یعنی پیامبری که فرمانده نظامی نیز بود.



تفسیر آفتاب؛نگرشی به رسالت اسلام،و حماسه انسان،در رهبری امام خمینی.ص2

 

جمعگرایی در تربیت اسلامی
چنانکه یاد شد ، اسلام یک رشته تعلیمات اخلاقی صرف نیست،که تنها در صدد تربیت کردن افراد باشد، بدون توجه به روابط اجتماعی و مسائل ارتباطی افراد،بلکه دینی است جمعگرا و دارای تعلیمات همه جانبه و کامل،شامل حقوق،فلسفه،ادبیات،و سیاست. این مجموعه،در حال ارتباط با هم،می تواند رهبری اسلام و نظام اسلام را نشان دهد و ثمربخش سازد.
اصولا، نظام اسلامی،و مبانی فرهنگ و تربیت در اسلام،برپایه جمعگرایی استوار است،و نفی کننده فردگرایی است.این امر، از سراسر اصول عقیدتی و عملی اسلام مشهود است.و یکی از امتیازات عمده اسلام،همین است که در عین توجه به تربیتهای فردی و تکالیف ویژه فرد، روح جمعگرایی را در همه شئون و تعالیم خود دمیده و مبانی اجتاعی و سیاسی خود را، روی پایه های بس استوار،جای داده است و نه تنهادر اسلام،دین از سیاست جدا نیست،بلکه سیاست صحیح،جزء ارکان اسلام است و رهبری و امامت از اصول عقاید ماست. و همین رهبری و امامت،که در عصر غیبت،تکالیف آن،تا حدود زیادی،بردوش «عالم ربانی» زمان نهاده شده است، و حفظ دین و نگهبانی ایتام آل محمد(ص) (جناحِ درگیر اسلام)،با اوست، همین امر مهم،عالم زمان را وا می دارد تا در امور اداره اجتماع و سیاست مملکت-به نحو شایسته- دخالت کند،چرا؟ برای اینکه دیگران،دین و کشور جعفری و منابع اقتصادی شیعه و سنتها و جوانان مسلمان را، به هر طور که می خواهند،نچرخانند و برباد ندهند،و به سوی مقاصد ضدخدایی،و ضد اسلامی،و ضد شرف و آزادگی و فضیلت دینی،سوق ندهند.

همان ص28






  • paper | فال تاروت نه کارتی | buy Reports
  • بک لینک رایگان | فروش لینک دائمی