تعبیر «عقلانیّت و دین» تعبیری است غیر علمی و غیر واقعی ، و اگر کاربردی داشته باشد ، در دنیای مسیحیّت و یهودیّت است و در مورد «عهدین» موجود که در آن مطالبی است غیر قابل انتساب به وحی و عقل. بنابراین ،چنین تعبیری در دنیای اسلام، بخصوص جهان تشیع ، با غنای عقلانی-معارفی بیکرانی که از برکت قرآن کریم و سنّت نبوی و تعالیم معصومین(ع) دارد ، هرگز نباید به کار برده شود ، که تعبیری است ناشی از جهل به ابواب معارف ، یا –خدای ناخواسته- خیانت به حقایق تعالیم.
فاضلان آگاه و متعهد نباید آن را بپذیرند،تا چه رسد که در کتابها و مقاله ها بنویسند،و در رسانه ها آن را-یعنی تعبیر یاد شده را- عنوان کنند،که بسیاری را گمراه خواهد کرد.
اصل این تعبیر، از سوی ایادی استشراقی و استعماری و عوامل آنان وارد حوزهء فرهنگ اسلامی و قرآنی شده است، و خواسته اند دین اسلام را هم تا سرحد مسحیّت و یهودیّت پایین آورند و غیر قابل تعقل وا نمایند، و معارفش را در شمار آن معارفِ کذایی قرار دهند. و قرآن کریم را کتابی از گونه «عهدین» معرّفی کنند ؟ !
معادجسمانی در حکمت متعالیه ص315-استاد محمدرضا حکیمی
.: Weblog Themes By Pichak :.